جلو افتادن عادت

پرسش 1 . اگر زن چند روز پیش از عادت خود خون ببیند، آیا علاوه بر روزهاى عادت، این چند روز نیز حیض محسوب مى شود؟

آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل، مکارم و نورى: اگر مقدار خونى که پیش از عادت دیده، کم باشد (دو یا سه روز) به طورى که بگویند عادتش جلو افتاده، و روى هم از ده روز بیشتر نشود، تمامى آن حیض محسوب  مى شود.[1]

آیات عظام تبریزى و صافى: اگر مقدار خونى که پیش از عادت دیده، کم باشد (یک یا دو روز)، به طورى که بگویند عادتش جلو افتاده و یا نشانه هاى خون حیض را داشته باشد و روى هم از ده روز بیشتر نشود، تمامى آن حیض محسوب مى شود.[2]

آیات عظام سیستانى و وحید: اگر مقدار خونى که پیش از عادت دیده، کم باشد (دو یا سه روز) به طورى که بگویند عادتش جلو افتاده و یا نشانه هاى خون حیض را داشته باشد و روى هم از ده روز بیشتر نشود، تمامى آن حیض محسوب مى شود.[3]

پرسش 2 . اگر زن چند روز پشت سر هم با نشانه هاى حیض خون ببیند و پاک شود و سپس با همان نشانه ها خون ببیند، کدام حیض محسوب مى شود؟

همه مراجع (به جز سیستانى، صافى و مکارم): اگر مجموع روزهایى که خون دیده با روزهاى پاکى (وسط) از ده روز بیشتر نشود، باید همه (حتى پاکى وسط) را حیض قرار دهد.[4]

آیات عظام سیستانى و صافى: اگر مجموع روزهایى که خون دیده، با روزهاى پاکى (وسط) از ده روز بیشتر نشود، باید روزهایى را که خون دیده حیض قرار دهد و بنابر احتیاط واجب در روزهاى پاکى عبادت هاى خود را به جا آورد و آنچه را که بر حائض حرام است، ترک کند.[5]

آیه اللّه  مکارم: اگر مجموع روزهایى که خون دیده با روزهاى پاکى (وسط) از ده روز بیشتر نشود، تنها باید روزهایى را که خون دیده حیض قرار دهد و روزهاى پاکى (وسط) حیض نیست و حکم زنان پاک را دارد.[6]

 

پرسش 3 . زنى که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون ها در روزهاى عادت نیست)

آیات عظام امام، خامنه اى و فاضل: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض محسوب مى شود. اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، خون اول حیض محسوب مى شود و در بقیه تا ده روز باید احتیاط کند؛ یعنى، در ایام پاکى بین دو خون، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى زنان پاک را انجام دهد و در خون دوم تا ده روز محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد.[7]

آیات عظام بهجت، تبریزى و سیستانى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن از ده روز  بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض و دیگرى استحاضه محسوب مى شود و اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، خون اول حیض و خون دوم استحاضه محسوب مى شود.[8]

آیه اللّه  صافى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض و دیگرى استحاضه محسوب مى شود و اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، خون اول حیض و خون دوم استحاضه محسوب مى شود.[9]

آیه اللّه  مکارم: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر کدام داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض محسوب مى شود و اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، خون اول با خون دوم تا ده روز حیض محسوب مى شود و در هر دو صورت اگر مقدار شماره هاى خون اول از مقدار شماره هاى خونى که در ایام عادت مشاهده مى کرده، کمتر باشد، از خون دوم کامل نماید.[10]

آیه اللّه  وحید: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، خون حیض محسوب مى شود و اگر هر دو از نشانه هاى حیض برخوردارند، باید در هر دو خون احتیاط کند؛ یعنى، محرمات حائض را ترک کند و کارهاى استحاضه را به جا آورد.[11]

آیه اللّه  نورى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود (مانند فرض یاد شده)، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه هر کدام که داراى صفات و نشانه هاى حیض باشد، بنا بر احتیاط خون اول حیض و دیگرى استحاضه محسوب مى شود.[12]

تبصره 1 . فرض مسئله جایى است که هر یک از دو خون و پاکى وسط از ده روز بیشتر نباشد.

تبصره 2 . فرض پاسخ در جایى است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایى از ده روز بیشتر نشود.

 

پرسش 4 . زنى که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون اول در ایام عادت است)

همه مراجع (به جز سیستانى): اگر تمام خون اول یا مقدارى از آن در روزهاى عادت باشد و خون دوم در روزهاى عادت نباشد، باید خون اول را حیض و خون دوم را استحاضه قرار دهد.[13]

آیه اللّه  سیستانى: اگر تمام خون اول یا مقدارى از آن در روزهاى عادت باشد و خون دوم در روزهاى عادت نباشد، باید خون اول را حیض و خون دوم را استحاضه قرار دهد مگر این که خون دوم نشانه هاى حیض را داشته باشد. در این صورت به اندازه خون اول و پاکى وسط و خون دوم که در مجموع از ده روز نگذرد حیض و بقیه استحاضه مى باشد [به عنوان مثال اگر سه روز خون ببیند و سه روز پاک شود و سپس پنج روز خون با نشانه هاى حیض مشاهده کند، سه روز اول و چهار روز از خون دوم حیض است].[14]

تبصره 1 . حکم پاکى وسط در عنوان «لکه بینى» بیان شده است.

تبصره 2 . فرض پاسخ در جایى است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایى از ده روز بیشتر نشود.

 

پرسش 5 . زنى که عادت (وقتیه عددیه) دارد، اگر حداقل سه روز یا بیشتر خون ببیند، آن گاه چند روز پاک شود و دوباره تا بیش از ده روز خون ببیند، تکلیف او چیست؟ (خون دوم در ایام عادت است)

همه مراجع: اگر خون اول در روزهاى عادت نباشد و تمام خون دوم یا مقدارى از آن در روزها عادت باشد، باید خون دوم را حیض و خون اول را استحاضه  قرار دهد.[15]

تبصره 1 . حکم پاکى وسط در عنوان «لکه بینى» بیان شده است.

تبصره 2 . فرض پاسخ در جایى است که هر یک از خون اول و دوم به تنهایى از ده روز بیشتر نشود.

 

پرسش 6 . خانمى که عادتش (وقتیه و عددیه) مثلاً شش روز است، اگر در یک ماه به این مقدار خون ببیند آن گاه دو روز پاک شود و دوباره خون ببیند، تکلیفش چیست؟

همه مراجع (به جز سیستانى): اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه آن خونى که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم استحاضه محسوب مى شود.[16]

آیه اللّه  سیستانى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود، خونى که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم اگر نشانه هاى حیض را نداشته باشد استحاضه محسوب مى شود ولى اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد، خون روز نهم و دوم نیز حیض است.[17]

 

پرسش 7 . خانمى که عادت وقتیه و عددیه دارد، اگر در خارج از وقت خونى با  نشانه هاى حیض ببیند، تکلیفش چیست؟

همه مراجع: اگر در وقت عادت نباشد و به اندازه شماره روزهاى حیضش خون ببیند، باید همان را حیض قرار دهد؛ خواه پیش از وقت عادت دیده باشد یا پس از آن.[18]

[1]. توضیح المسائل مراجع، م 480 و 481 و دفتر: خامنه اى.

[2]. توضیح المسائل مراجع، م 480 و 481.

[3].  وحید، منهاج الصالحین، ج 2، م 215 و توضیح المسائل، م 486 و 487.

[4]. توضیح المسائل مراجع، م 444 و وحید، توضیح المسائل، م 450.

[5]. توضیح المسائل مراجع، م 444.

[6]. توضیح المسائل مراجع، م 444.

[7].  امام، تحریر الوسیله، ج 1، فصل فى غسل الحیض، م 15 و فاضل، تعلیقات على العروه، ج 1، فصل فى الحیض، م 18. و دفتر: خامنه اى.

[8]. بهجت، وسیلة النجاة، ج 1، م 253 و تبریزى و سیستانى، منهاج الصالحین، غسل الحیض، فصل الخامس و نورى، تعلیقات على العروه، ج 1، فصل فى الحیض، م 18.

[9]. صافى، هدایه العباد، ج 1، م 235.

[10]. مکارم، تعلیقات على العروة، ج 1، فصل فى الحیض، م 18.

[11]. وحید، منهاج الصالحین، غسل الحیض، فصل الخامس.

[12]. بهجت، وسیلة النجاة، ج 1، م 253.

[13]. توضیح المسائل مراجع، م483؛ بهجت، وسیله النجاة، ج1، م253؛ وحید، توضیح المسائل،م489و دفتر: خامنه اى.

[14]. توضیح المسائل مراجع، م 483.

[15]. توضیح المسائل مراجع، م483؛ بهجت، وسیله النجاة، ج1، م253؛ وحید، توضیح المسائل،م489و دفتر: خامنه اى.

[16]. امام، تحریرالوسیله، ج 1، فصل فى غسل الحیض، م 15 و فاضل، مکارم و نورى، تعلیقات على العروه، ج 1، فصل فى الحیض، م 18 و بهجت، وسیلة النجاة، ج 1، م 253و تبریزى، سیستانى و وحید، منهاج الصالحین، غسل الحیض، فصل الخامس و صافى، هدایة العباد، ج 1 م 235 و دفتر: خامنه اى.

[17]. سیستانى، منهاج الصالحین، غسل الحیض.

[18]. توضیح المسائل مراجع، م 484 ؛ العروة الوثقى، ج 1، الحیض، م 16 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 490 و دفتر: بهجت و خامنه اى.

ا. سیدی لایک ۰

نظرات  (۰)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
کلمات کلیدی
آخرین نظرات
آخرین مطالب
نرم افزار اندروید احکام تخصصی بانوان (نسخه آزمایشی)
تبدیل وبلاگ تخصصی احکام بانوان به وبسایت
آمار بالای حضور دختران در کنکور، معضل است نه افتخار/ لزوم تحصیل جوانان در رشته‌های مورد نیاز جامعه
مطالعه و دانلود 5 کتاب درباره کریمه اهل بیت حضرت معصومه (سلام الله علیها)
عده در ازدواج موقت
انجام کارهای خانه؛ واجب یا مستحب!
اجازه پدر برای ازدواج موقت دختر غیرباکره
مـخـارج سـفـر زن
رابطه تمکین و نفقه
اگر مـرد نـفـقـه زن را نـپـردازد!
پربیننده ترین مطالب
دانلود کتاب رساله دانشجویی / سید مجتبی حسینی word و pdf
خواندن داستان هاى شهوانى
دانلود کتاب احکام آراستگی ظاهری
مسلمان شدن دانشمند یهودی به خاطر معجزه علمی قرآن در مورد عده زن مطلقه
چادری های بی حجاب/کاریکاتور
بسم الله الرحمن الرحیم
مانعیت کاشت ناخن مصنوعی برای غسل و وضو؟؟
دانلود کتاب احکام روابط زن و شوهر / word و pdf
مطالعه و دانلود 5 کتاب درباره کریمه اهل بیت حضرت معصومه (سلام الله علیها)
حکم شرعی پوشش صورت برای چهره های زیبا
موضوعات
احکام تصویری و پوستر
احکام ازدواج
احکام جنابت
احکام دختران
احکام غسل
احکام نجاسات و ظروف
احکام حیض (پریود، عادت یا قاعدگی)
احکام نفاس
احکام استحاضه
احکام آمیزش و روابط زناشویی
احکام پوشش و حجاب
احکام زینت و آرایش
احکام محرم و نامحرم
احکام فرزندان
احکام ارث و دیه
احکام طلاق و عده
احکام حقوق زن و شوهر
احکام بارداری و جلوگیری
احکام شیردهی
احکام سقط جنین
احکام نگاه
دانلود
احکام انحرافات جنسی (زنا، همجنس بازی،خود ارضائی یا استشهاء و...)
فلسفه احکام
مسائل و موضوعات متفرقه مورد نیاز زنان
آرشیو مطالب
ارديبهشت ۱۳۹۶ ( ۲ )
شهریور ۱۳۹۴ ( ۱ )
بهمن ۱۳۹۳ ( ۲ )
دی ۱۳۹۳ ( ۳۳۶ )
آذر ۱۳۹۳ ( ۲۸۹ )
نویسندگان
سید محمد علوی زاده ( 334 )
ا. سیدی ( 250 )
ح. اعتماد ( 46 )
پیوند ها
دفتر مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای
دفتر حضرت آیت الله العظمی سید علی سیستانی
دفتر آیت الله العظمی حسین‎ وحیدخراسانی
دفتر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
دفتر آیت الله العظمی حسین نوری همدانی
مؤسسه فرهنگی حوراء بانوان استان همدان
کمپین ارادت به امام نقی علیه السلام
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ حجاب و عفاف Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
سایت گناه شناسی
ریحانه های بهشتی
گلی از گلهای بهشت
مسیحیت شناسی
پاتوق بچه شیعه ها
گناه شناسی
73 فرقه
روضه
پیوندهای روزانه
جلو افتادن عادت
لکه بینی
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان